V súčasnosti je bežné, že deti majú naplánovaný deň do poslednej minúty – škôlka, krúžky, logopédia, šport, tvorivé dielne… Rodičia chcú dopriať svojim deťom maximum podnetov a príležitostí na rozvoj. Často však zabúdame na to najjednoduchšie (a najprirodzenejšie) – obyčajnú nudu. Tá má pritom v detskom vývine nenahraditeľné miesto.
Nuda ako základ tvorivosti
Keď dieťa nemá pripravenú hotovú aktivitu, núti ho to zamyslieť sa, čo bude robiť. Mozog hľadá nové možnosti, kombinuje nápady, vymýšľa hry. Práve v takýchto chvíľach vznikajú najzaujímavejšie stavby z kociek, dobrodružstvá s plyšákmi či kreatívne kresby.
Nuda podporuje samostatnosť
Dieťa, ktoré sa dokáže zabaviť samo, sa učí byť nezávislé a zvládať chvíle, keď mu nie je podávaný hotový program. To mu v budúcnosti pomáha aj v škole, pri domácich úlohách či v práci – vie sa sústrediť, premýšľať a hľadať riešenia.
Nuda ako priestor na spracovanie podnetov
Detský mozog denne prijíma obrovské množstvo informácií. Ak nemá čas ich spracovať (napríklad pri oddychu alebo “ničnerobení”), môže byť preťažený. To sa prejavuje nervozitou, únavou, ťažkosťami so spánkom či pozornosťou. Práve chvíle bez podnetov umožňujú deťom “upratať si” v hlave a spracovať zážitky.
Nuda rozvíja vnútornú motiváciu
Dieťa, ktoré zažíva nudu, si začne klásť otázky: “Čo by som mohol robiť?”, “Čo ma zaujíma?”. Vďaka tomu sa rozvíja jeho vlastná motivácia, nie tá vonkajšia (daná dospelým). Z takýchto detí vyrastajú ľudia, ktorí vedia hľadať cesty, nie čakajú na inštrukcie.

Čo bráni dnešným deťom nudiť sa?
- Neustály prístup k obrazovkám (mobil, tablet),
- Stále pripravený program zo strany rodičov,
- Obava dospelých, že “nudiace sa dieťa = nešťastné dieťa”,
- Preplnené dni bez priestoru na voľnú hru.
Ako nudu podporiť?
- Dovoliť dieťaťu chvíľu “nič nerobiť” – neponúkať okamžite nové hračky alebo aktivity,
- Nechať v detskej izbe jednoduché, otvorené hračky (kocky, šnúrky, handričky, krabice),
- Ísť na prechádzku bez jasného cieľa – dieťa si samo nájde, čo ho zaujme,
- Občas odložiť všetku elektroniku a sledovať, čo si dieťa vymyslí,
- Podporovať hru “na niečo” – imaginatívne hry vznikajú často práve z nudy.
Nuda nie je nepriateľ detstva. Naopak – je to dôležitý priestor, v ktorom sa rodí tvorivosť, samostatnosť a vnútorná sloboda. Dovoľme deťom nudiť sa – robíme tým viac pre ich rozvoj, než si možno myslíme.

